Ρίχνουμε μία ματιά στις νέες τάσεις που το 2021 θα ορίσουν τη διαμόρφωση των συσκευασιών των online επιχειρήσεων και όπως όλα δείχνουν, η οικολογική- sustainable προσέγγιση που είχε ήδη ξεκινήσει από τα προηγούμενα χρόνια, φέτος πρόκειται να κορυφωθεί!



Βιοδιασπώμενες συσκευασίες

Η περιβαλλοντική ευθύνη θα είναι και φέτος μία από τις κυρίαρχες τάσεις, καθώς η κοινωνία διεθνώς έχει πλέον συνειδητοποιήσει την αλλαγή κλίματος και οι καταναλωτές έχουν στραφεί στην πλειοψηφία τους σε προϊόντα που δεν βλάπτουν το περιβάλλον. Ως εκ τούτου, και οι επιχειρήσεις καλούνται να εκπληρώσουν ένα ηθικό καθήκον που τους φέρνει πιο κοντά σε αυτό το κοινό, επιλέγοντας βιώσιμες συσκευασίες.
Χάρη στην τεχνολογία, μπορούμε να αξιοποιούμε πλέον βιοπλαστικά, οργανικά υλικά που μοιάζουν με πλαστικά, όπως είναι τα άμυλο πατάτας, άμυλο αραβοσίτου ή κερί μέλισσας.  Αλλά εκτός από αυτά, υπάρχουν και οικονομικότερες επιλογές, όπως για παράδειγμα τα κουτιά από χαρτόνι, τα οποία  χρειάζονται μόνο 1 χρόνο για τη βιοδιάσπασή τους, σε σύγκριση με τα 150-1.000 χρόνια πλαστικού. Επιπλέον, τα υλικά αυτά έχουν τις λιγότερες περιβαλλοντικές επιπτώσεις, καθώς ευθύνονται για τη μείωση έως και 60% στις εκπομπές CO2 σε σύγκριση με άλλα υλικά. Ένα άλλο δυνατό σημείο των βιοδιασπώμενων συσκευασιών είναι η εύκολη και άνετη ανακύκλωσή τους.
Ήδη από το 2020, είδαμε ολοένα και περισσότερες επιχειρήσεις να αντικαθιστούν τη συσκευασία τους με μια οικολογική εναλλακτική λύση και όπως όλα δείχνουν το 2021 αυτή η τάση πρόκειται να κυριαρχήσει.


Επαναχρησιμοποιήσιμες και επιστρεφόμενες συσκευασίες

Μια ακόμα ισχυρή τάση που γίνεται ολοένα και πιο δημοφιλής είναι η επαναχρησιμοποίηση. Όταν μια συσκευασία έχει εκπληρώσει τη λειτουργία της, το ιδανικό είναι να μπορεί να χρησιμοποιηθεί εκ νέου για κάποιον άλλο σκοπό. Μάλιστα, από δημιουργική άποψη, ο καταναλωτής έχει μ’ αυτόν τον τρόπο την ευκαιρία να δημιουργήσει κάτι καινούργιο!  
Μια άλλη επιλογή που δίνει ο συγκεκριμένος τύπος βιώσιμης συσκευασίας είναι η επιστροφή της. Πολλές επιχειρήσεις έχουν μπει στη διαδικασία δημιουργίας σημείων συλλογής συσκευασιών που αφού χρησιμοποιηθούν, επιστρέφονται στην ίδια επιχείρηση για επαναχρησιμοποίηση. Αυτό βοηθά στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος που προκαλείται από τα συστήματα logistics. Σύμφωνα με μια μελέτη της Research and Market, η χρήση επιστρεφόμενων συσκευασιών θα αυξηθεί κατά 9,3% ετησίως έως το 2026. Εκτός από τις οικολογικές τους προεκτάσεις, οι συγκεκριμένες συσκευασίες ξεχωρίζουν επίσης για το χαμηλό κόστος παραγωγής τους.


The simpler, the better: Πείτε περισσότερα με λιγότερα

Η απλότητα ως τάση, ειδικά στο κομμάτι των συσκευασιών δεν είναι κάτι καινούργιο. Και φέτος, οι χρήστες  θα συνεχίσουν να αναζητούν τις πιο απλές συσκευασίες, με μίνιμαλ σχεδιασμό. Ένα πολύ συνηθισμένο λάθος που κάνουν οι επιχειρήσεις, στην προσπάθειά τους να εντυπωσιάσουν τους πελάτες τους είναι να «φορτώνουν» υπερβολικά τις συσκευασίες τους, με άχρηστη πληροφορία, φέρνοντας εντέλει το ακριβώς αντίθετο αποτέλεσμα.
Είναι σημαντικό να θυμάστε ότι ένα brand δεν θα έπρεπε να μπερδεύει τον αγοραστή του, αλλά να διευκολύνει την απόφαση αγοράς. Το κοινό έχει κορεστεί πλέον τόσο πολύ από την υπερπληροφόρηση, που εκτιμά πολύ περισσότερο τα σχέδια που μπορούν να μεταδώσουν ηρεμία. Επιπλέον, μία συσκευασία μίνιμαλ σχεδιασμού στρέφει την προσοχή σ’ αυτό που έχει μεγαλύτερη σημασία. Δηλαδή το περιεχόμενό της.
Είναι γεγονός ότι πολλοί άνθρωποι συνδέουν την πολυπλοκότητα με την πολυτέλεια. Πριν από μερικά χρόνια, μάλιστα, μόνο τα premium brands χρησιμοποιούσαν συσκευασίες minimal αισθητικής. Σήμερα, αυτό δείχνει ότι έχει αλλάξει και η απλότητα γίνεται πλεονέκτημα για πολλές περισσότερες εταιρείες που αποφασίζουν να επανασχεδιάσουν τις συσκευασίες τους.


Unboxing: Η απόλυτη εμπειρία branding

Όλοι σχεδόν είμαστε εξοικειωμένοι πλέον με την έννοια του unboxing, το οποίο αποτελεί απόδειξη ότι το customer experience τελικά έχει προτεραιότητα έναντι της προώθησης οποιουδήποτε προϊόντος. Χάρη στην φρενήρη ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου και των online αγορών, το shipping packaging είναι ένα από τα πρώτα στοιχεία επικοινωνίας ενός brand προς τον πελάτη του. Όταν κάποιος λαμβάνει το πακέτο του στο σπίτι, τον πλημμυρίζει ένα αίσθημα χαράς και επιθυμίας να το ανοίξει. Ο κύριος στόχος λοιπόν για μία επιχείρηση είναι να καταφέρει να τον κατακτήσει σε αυτά τα λίγα δευτερόλεπτα που μεσολαβούν από την παραλαβή του πακέτου μέχρι το άνοιγμά του. Για να πετύχετε λοιπόν τον παραπάνω στόχο, είναι σημαντικό η συσκευασία να είναι πρωτότυπη, εντυπωσιακή και να μένει στη μνήμη. Ο σύγχρονος καταναλωτής έχει συνηθίσει να παραγγέλνει online και να περιμένει τα προϊόντα του σπίτι, οπότε δεν έχει τόσο μεγάλη επαφή με το brand αφού δεν επισκέπτεται τα φυσικά καταστήματα, ούτε μιλάει με το προσωπικό, επομένως αυτό βλάπτει τη συνολική εμπειρία αγοράς. Τη λύση δίνει  η συσκευασία και όλη η διαδικασία unpackaging η οποία αυξάνει το loyalty και το engagement του καταναλωτή και κυρίως ενδυναμώνει περαιτέρω το ίδιο το brand.


5. Size does matter

Αυτή η τελευταία τάση σχετίζεται στενά με τη φιλοσοφία ‘’Zero Waste’’. Ολοένα και περισσότερο ο καταναλωτής απαιτεί προϊόντα, προσαρμοσμένα στις δικές του εξατομικευμένες ανάγκες.  Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο τα brands έχουν προσαρμοστεί στις απαιτήσεις της κοινωνίας, δημιουργώντας ειδικά αντικείμενα και συσκευασίες για κάθε τύπο κοινού. Ο καταναλωτής που μένει μόνος του πχ, έχει τελείως διαφορετικές ανάγκες από μία πολυμελή οικογένεια. Γι’ αυτό και αυξάνονται συνεχώς τα ατομικά πακέτα και στα καταστήματα αλλά και στα σούπερ μάρκετ.
Το ίδιο ακριβώς ισχύει και για τις συσκευασίες των ηλεκτρονικών καταστημάτων, όπου ο πελάτης ζητάει πλέον ένα μεγάλο φάσμα μεγεθών ανάλογα με τις αγορές του. Επιθυμεί δηλαδή τα κουτιά στα οποία εμπεριέχονται τα αντικείμενα να είναι παρόμοιου μεγέθους με το περιεχόμενό τους, γιατί διαφορετικά το υλικό θα σπαταληθεί, δημιουργώντας περιττά απόβλητα.


Συνοπτικά, τα packaging trends για το 2021 έχουν μεγάλες ηθικές και αισθητικές, αλλά κυρίως περιβαλλοντικές προεκτάσεις. Τώρα, το μόνο που χρειάζεται είναι οι μεγάλες επιχειρήσεις να συμμορφωθούν μ’ αυτές τις απαιτήσεις, συμβάλλοντας και αυτές με τη σειρά τους στη μαζική προσπάθεια που γίνεται να καταστεί ο πλανήτης μας ένα καλύτερο και ασφαλέστερο μέρος.