Ο κλάδος της ομορφιάς και των καλλυντικών σημειώνει μία σημαντική στροφή προς τις βιώσιμες συσκευασίες για να ανταποκριθεί στις διαρκώς αυξανόμενες ανησυχίες που προκαλούνται από τα απόβλητα συσκευασίας.
Η βιομηχανία της ομορφιάς και των καλλυντικών βρίσκεται στην υπηρεσία των ανθρώπων παγκοσμίως για να τους προσφέρει όλα τα απαραίτητα προϊόντα που θα τους βοηθήσουν να αναδείξουν την καλύτερη εκδοχή του εαυτού τους. Μία πραγματικότητα η οποία δυστυχώς δεν έρχεται χωρίς κόστος. 120 δισεκατομμύρια συσκευασίες παράγονται ετησίως για να εξυπηρετήσουν τις ανάγκες της βιομηχανίας, με το 95% να καταλήγει στο κάδο απορριμμάτων και το μεγαλύτερο ποσοστό αυτών να μην ανακυκλώνεται. Οι παραπάνω αριθμοί είναι αρκετοί για να αναδείξουν τις περιβαλλοντικές συνέπειες ενός κλάδου που, ενώ επιδιώκει να ενισχύσει την ομορφιά στον κόσμο, συχνά το πράττει με τρόπο που βλάπτει το περιβάλλον.
Την ίδια στιγμή, η συγκεκριμένη βιομηχανία είναι μία από τις μεγαλύτερες και πιο γρήγορα αναπτυσσόμενες βιομηχανίες παγκοσμίως. Μέχρι το 2025 η παγκόσμια αγορά καλλυντικών αναμένεται να αγγίξει τα 800 δισεκατομμύρια δολάρια. Από την εξίσωση δεν μπορεί να μη συνυπολογιστεί και η μεταστροφή στην αντίληψη των καταναλωτών. Έρευνα που διεξήχθη από την Trivium Packaging αποκάλυψε ότι το 74% των καταναλωτών πιστεύει ότι οι εταιρείες οφείλουν να δίνουν προτεραιότητα στη βιωσιμότητα κατά τη διαδικασία σχεδιασμού των συσκευασιών τους ενώ το 63% των καταναλωτών δηλώνει απρόθυμο να αγοράσει προϊόντα που έρχονται σε συσκευασίες που βλάπτουν το περιβάλλον. (Trivium Packaging, 2023)
Οι βιώσιμες συσκευασίες λοιπόν για τα προϊόντα ομορφιάς δεν είναι μια νέα μόδα των καιρών αλλά μια επιτακτική ανάγκη που φέρνει στο προσκήνιο τη μεγάλη συζήτηση που έχει ξεκινήσει σχετικά με τις ραγδαίες επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής. Καθώς όμως διεισδύουμε ολοένα και περισσότερα σε έννοιες όπως βιωσιμότητα, περιβαλλοντικό αποτύπωμα, πράσινη συνείδηση, οικολογική συνείδηση, γίνεται εξαιρετικά δύσκολο και από τις ίδιες τις εταιρείες να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της εποχής και των καταναλωτών τους.
Σε αυτό το άρθρο, θα κάνουμε μια βουτιά στις επιλογές που υπάρχουν διαθέσιμες προκειμένου κάθε εταιρεία να κάνει τη μεταστροφή προς τις βιώσιμες συσκευασίες με τον πλέον ανώδυνο και ενημερωμένο τρόπο.
1. Συσκευασίες από ανακυκλώσιμα υλικά
Το γυαλί, το χαρτί, το μέταλλο και το πλαστικό είναι κάποια ανακυκλώσιμα υλικά που μπορούν να επεξεργαστούν εκ νέου και να χρησιμοποιηθούν ξανά για να καλύψουν τις ανάγκες για βιώσιμες συσκευασίες. Εταιρείες όπως η Aveda ή η Lush, έχουν επενδύσει σε συσκευασίες από ανακυκλωμένο πλαστικό γεγονός που σημαίνει ότι αντί να παράγονται νέες συσκευασίες επαναχρησιμοποιούνται υλικά μειώνοντας την ανάγκη για πρώτες ύλες και κατ’ επέκταση περιορίζοντας την περιβαλλοντική επιβάρυνση.
2. Επαναγεμιζόμενες συσκευασίες
Μία από τις πιο δυναμικά αναπτυσσόμενες τάσεις των τελευταίων χρόνων είναι οι επαναγεμιζόμενες συσκευασίες που δίνουν τη δυνατότητα στις εταιρείες να μειώσουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα και να δημιουργήσουν ένα zero waste packaging μοντέλο για τις συσκευασίες τους. Στην κατηγορία αυτή, η εταιρεία The Body Shop πρωτοπορεί από το 2019 ενώ στην Ελλάδα βρήκε εφαρμογή τον Μάιο του 2023. Μέσα από αυτή την πρακτική, η εταιρεία αναφέρει ότι μπορούν να εξοικονομηθούν 25 τόνοι πλαστικού ετησίως. Για να δώσει επιπλέον κίνητρο στους καταναλωτές να αγκαλιάσουν την ενέργεια, προσφέρει 50ml προϊόντος δωρεάν σε κάθε refill.
3. Συσκευασίες από εναλλακτικά φυσικά υλικά
Στα πλέον δημοφιλή υλικά για τις συσκευασίες έρχονται να προστεθούν και νέα, φυσικά υλικά τα οποία συνθέτουν βιώσιμες συσκευασίες που δεν υστερούν σε υψηλή αισθητική, λειτουργικότητα και ευκολία στη χρήση. Τα μπαμπού, το ζαχαροκάλαμο, οι ίνες βαγάσσης, τα μανιτάρια και οι καρύδες μπορούν να αποτελέσουν την πρώτη ύλη και να αντικαταστήσουν το πλαστικό για τη δημιουργία φιλικών προς το περιβάλλον λύσεων συσκευασίας. Τρανό παράδειγμα για την κατηγορία, αποτελεί η εταιρεία Chanel που έχει αξιοποιήσει το μπαμπού και τις ίνες βαγάσσης για τη δημιουργία κάποιων συσκευασιών της που έχουν κεντρίσει την παγκόσμια προσοχή αποσπώντας σημαντικά βραβεία και διακρίσεις.
Βιώσιμες συσκευασίες το μέλλον της βιομηχανίας
Οι βιώσιμες συσκευασίες είναι λοιπόν η επόμενη μέρα στη βιομηχανία της ομορφιάς και των καλλυντικών ανοίγοντας τον δρόμο προς ένα πιο πράσινο μέλλον. Με βιώσιμα υλικά και καινοτόμες πρακτικές, οι συσκευασίες μπορούν να αποτελέσουν μέρος της λύσης του περιβαλλοντικού προβλήματος σε παγκόσμια κλίματα ενώ παράλληλα οι εταιρείες έχουν πλέον όλα τα απαραίτητα υλικά για να ανταποκριθούν στις μεταβαλλόμενες ανάγκες των καταναλωτών τους.